وکیل-بیمه-بیکاری-در-مشهد

وکیل خوب بیمه بیکاری در مشهد

 

ایران سومین کشور خاورمیانه است که بیمه بیکاری را برای کارگران برقرار ساخته است. مطابق قانون بیمه بیکاری، تمام افراد تحت پوشش قانون کار که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند، زیر پوشش بیمه بیکاری نیز قرار دارند و کارفرمایان آنان ملزم به پرداخت حق بیمه مربوطه هستند. ضمنا صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری و نیز اتباع کشورهای خارجی که در ایران اشتغال به کار دارند، از شمول قانون بیکاری خارج می باشند

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص بیمه در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

حمایت از نیروی کار

حمایت موثر از نیروی کار، یکی از ویژگی‌های جوامع توسعه یافته است. نیروی کار به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های جوامع، به سبب سهم و نقشی که در فرآیند توسعه دارند، می‌بایست در برابر حوادث و رویدادهایی که منجر به قطع و کاهش درآمد آنان می‌شود، مورد حمایت قرار گیرند و برقراری چنین حمایت‌هایی یکی از کارکردهای اصلی نظام‌های بیمه و تامین اجتماعی است.

یکی از انواع حوادثی که نیروی کار را تهدید می‌کند، از دست دادن غیر ارادی کار است و برقراری بیمه بیکاری، راهکار مناسب و  مطمئنی برای تامین زندگی آنان در چنین شرایطی است. ایران سومین کشور خاورمیانه است که بیمه بیکاری را برای کارگران برقرار ساخته است .

 مطابق قانون بیمه بیکاری،  تمام افراد تحت پوشش قانون کار که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند، زیر پوشش بیمه بیکاری نیز قرار دارند و کارفرمایان آنان ملزم به پرداخت حق بیمه مربوطه هستند. ضمنا صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری و نیز اتباع کشورهای خارجی که در ایران اشتغال به کار دارند، از شمول قانون بیکاری خارج می باشند 

اشخاص مشمول قانون بیمه بیکاری

 

بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده ای است که بدون میل بیکار شود و آماده به کار باشد. براساس این قانون بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوط ، به تشخیص وزارت خانه ذی ربط و تایید شورای علی کار، بیکار موقت شناخته شوند و بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیر مترقبه مانند سیل، زلزله ،جنگ و آتش سوزی بیکار می شوند، نیز می توانند از مقررات این قانون استفاده کنند.

غیرارادی بودن بیکاری، ملاک اصلی برقراری حمایت های قانونی برای بیمه شدگان بیکار است. بنابراین کارگری که به میل خود، کار خود را ترک می کند، نمیتواند از این حمایتها برخوردار شود. تشخیص ارادی و غیر ارادی بودند بیکاری بیمه شدگان بر عهده کمیته ای متشکل از نمایندگان اداره کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است و شعب تامین اجتماعی بر اساس معرفی ادارات کار و امور اجتماعی، در خصوص برقراری مقرری بیمه بیکاری بیمه شدگان اقدام می کنند.

بیمه شده ای که کار خود را به صورت غیرارادی از دست می دهد ، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ، باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحدهای کار و امور اجتماعی اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود و یا کار مشابه آن اعلام کند. مقرری بیمه بیکاری بیمه شدگان واجد  شرایط، از روز اول شروع بیکاری آنان محاسبه و پرداخت می شود .

شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری

با توجه به آن چه گفته شد بیمه شدگان بیکار، در صورت احراز شرایط زیر، استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند:

– مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشند.

– تبعه کشورهای خارجی نباشند.

– مستمری بگیر بازنشسته و یا از کار افتاده کلی نباشند.

– بیمه شده قبل از بیکار شدن ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

– بیمه شدگانی که به علت بروز خوادث غیر مترقبه مانندسیل، زلزله و آتش سوزی بیکار می شوند ، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند.

– بیمه شدگان باید در دوره های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات کار و امور اجتماعی و نهضت سواد آموزی برگزار می شود، شرکت کنند و هر دو ماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند.

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط ، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه شدگان مجرد و ۵۰ ماه برای  بیمه شدگان متاهل و متکفل بیشتر نیست.

حداکثر مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری ،برای هر بیمه شده در طول دوران کاری وی به شرخ زیر است: تنها استثنا در مورد سقف مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری، مربوط به افراد مسن مشمول قانون بیمه بیکاری است که در زمان وقوع بیکاری ۵۵ سال سن و بیشتر و ۱۰ سال  سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. این افراد در صورت عدم اشتغال ، می توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. 

وکیل-بیمه-بیکاری-در-مشهد

میزان مقرری بیمه بیکاری چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان مقرری روزانه بیمه بیکاری، ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است. به مقرری افراد متاهل و متکفل ، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰ درصد حداقل دستمزد  افزوده می شود، اما در هر حال میزان مقرری بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال کمتر و از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق بیمه شده بیشتر باشد.

متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده  که مبنای تعیین مقرری بیمه بیکاری است، از طریق تقسیم جمع کل دریافتی مبنای کسر حق بیمه ظرف ۹۰ روز قبل از شروع بیکاری بر روزهای کار بیمه شده  در این مدت ، محاسبه می شود. مقرری بیمه بیکاری بیمه شده قطع می شود، وقتی

۱- بیمه شده مجددا به اشتغال یابد .

۲- بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند.

۳- بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند.

۴- بیمه شده بیکار ، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی و یا ازکارافتادگی کلی شود و یا فوت نماید.

۵- بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد.

۶- مدت زمان استحقاقی  بیمه شده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری خاتمه یابد.

به خاطر داشته باشید:

– مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت  حق بیمه محسوب می شود مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است.

دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری از کار افتادگی جزئی نمی شود. در صورت بیکاری زن و مرد بیمه شده ، هر دو از مقرری بیمه بیکاری برخوردار می شوند.

چند نکته مهم:

۱- در صورتی که پس از پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شده ای ، مشخص شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از اراده شخصی وی بوده است ، بیمه شده باید وجوه دریافتی به عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی بازپرداخت نماید. همچنین بیمه شدگانی که با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار قبلی خود باز می گردند ، نیز مبالغ دریافتی را به تامین اجتماعی برگردانند.

۲- چنانچه بیمه شده بیکار، اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و به رغم اشتغال همچنان به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه دهد، باید مقرری دریافتی از زمان اشتغال را به تامین اجتماعی برگرداند.

۳- بیکار شدگانی که وفق مقررات قانون کار و حسب آرای صادره از مراجع حل اختلاف مقرر در این قانون، به دلیل قصور در انجام وظایف محوله و یا نقض آیین نامه های انضباطی کارگاه توسط کارفرما اخراج گردیده اند مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری نخواهند بود.

۴- کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل اخراج گردیده و بیکاری آنها بلا اراده تشخیص داده شود، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

۵- بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که بر اساس رای مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج گردیده باشند، مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود.

وکیل نوین سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با  گروه متخصص وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی میگردد. در حین روند پرونده به پیگیری های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظر سنجی هایی صورت میپذیرد که در صورت عدم رضایت شما وکیل معین شده بر روی پرونده تعویض میگردد ،این امر باعث میشود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

در سامانه وکیل نوین، بهترین وکلا و فارغ‌التحصیلان حقوق در مشهد آشنا به امور کار و تامین اجتماعی برای اخذ بیمه بیکاری اقدام می‌نماید. چنانچه نمی‌دانید وکیل خوب بیمه بیکاری در مشهد چه کسی است، می‌توانید با سامانه وکیل نوین تماس بگیرید.

آدرس : مشهد – قاسم اباد – بلوار شاهد ، شاهد 33- برج ایلما – ورودی اداری طبقه چهارم واحد 401

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص بیمه در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود